نوشته شده توسط : drmohandes

پیوند لثه چگونه انجام می شود

پیوند لثه نوعی جراحی است که برای اصلاح اثرات عقب رفتن لثه (Gum recession) انجام می شود. عقب رفتن لثه که به آن تحلیل لثه هم گفته می شود، یک مشکل شایع است که 4 تا 12 درصد بزرگسالان را درگیر می کند، و زمانی رخ می دهد که به علت فرسودگی بافت لثه، قسمت بیشتری از ریشه دندان نمایان می شود. این رویداد می تواند باعث تشدید خرابی سطح ریشه، آسیب به استخوان نگهدارنده و افزایش حساسیت دندان شود. عقب رفتن لثه تدریجی است و غالبا تا زمانی که شدید نشود مورد توجه قرار نمی گیرد، اما در صورت عدم درمان، می تواند منجر به از دست دادن دندان شود. لازم به ذکر است که پیوند لثه گاهی به دلایل زیبایی مانند اصلاح لبخند یا ترمیم آسیب های قبلی انجام می شود و شیوه کار در همه موارد یکی است. در صورتی که مایلید در مورد عمل پیوند لثه و چگونگی آماده سازی، انجام، و بهبودی آن مطالب بیشتری بیاموزید، به خواندن ادامه دهید.

پیوند لثه چیستپیوند لثه چیست

انواع پیوند لثه

سه نوع پیوند لثه وجود دارد:

  • پیوند لثه آزاد (free gingival graft)

این روش ترجیحی برای افرادی است که لثه های نازکی دارند و برای افزایش حجم و جلوگیری از عقب رفتن آنها به بافت اضافی نیاز دارند. در این روش، مستقیما تکه کوچکی از بافت لایه بالایی سقف دهان برداشته می شود و توسط بخیه به ناحیه ای که به بافت لثه نیاز دارد پیوند زده می شود.

  • پیوند بافت همبند (connective tissue graft)

این متداول ترین روشی است که برای درمان عقب روی لثه از آن استفاده می شود. طی این روش، برش کوچکی در پوست سقف دهان (کام) ایجاد می شود، تکه کوچکی از بافت زیر آن، که بافت پیوندی زیر اپیتلیال نام دارد، برداشته می شود، و سپس با بخیه به بافت لثه تحلیل رفته متصل می شود. پس از برداشته شدن بافت همبند مورد نیاز برای پیوند، محل بریده شده در سقف دهان با بخیه دوخته می شود.

  • پیوند پدیکل (جانبی) (pedicle (lateral) graft)

این روش ترجیحی برای افرادی است که بافت لثه زیادی در نزدیکی دندانی که ریشه آن آشکار شده است دارند. بافت پیوند به جای سقف دهان، از لثه اطراف یا نزدیک دندان مورد نظر برداشته می شود. ابتدا بخش کوچکی از بافت پیوند بریده می شود به نحوی که یک لبه آن هنوز چسبیده باشد. سپس لثه بالا یا پایین کشیده می شود (بسته به اینکه دندان در فک پایین یا بالا واقع شده باشد) تا روی سطح ریشه آشکار شده دندان را بپوشاند. انتهای لثه با بخیه در جای خود دوخته می شود. این روش فقط در افرادی که بافت لثه زیادی در مجاورت دندان دارند قابل انجام است. پیوند پدیکل معمولاً موفق ترین نوع پیوند لثه است، زیرا جریان خون را در هیچ قسمتی از دهان قطع نمی کند.

پیوند لثه چیست

پیوند لثه چگونه انجام می شود؟

پیوند لثه (جراحی لثه) چگونه انجام می شود؟ تکه نازکی از بافت را از محل دیگری از دهان برمی دارند (یا به آرامی آن را از بخش های مجاور جدا می کنند) تا نوار پایداری از بافت الحاقی را در پیرامون دندان فراهم سازند. پیوند را می توان به گونه ای قرار داد تا بخش بدون حفاظ دندان را بپوشاند. ( پیشنهاد میشود مقاله همه چیز درباره لمینت دندان را مطالعه بفرمایید ) روش پیوند لثه بسیار قابل پیش بینی است و منجر به ایجاد نوار سالمی از بافت متصل شده در پیرامون دندان می شود. گاهی شکل های گوناگون دیگری از غشاء های بیولوژیکی را می توان به جای بافت اهدائی مربوط به کام به کار برد تا به همان هدفی رسید که از پوشش ریشه در نظر می باشد؛ این هدف، سفت کردن بافت های متصل شده و پوشانیدن سطح بدون حفاظ ریشه می باشد.

جراحی زیبایی صورت

در این مقاله به صورت کامل اطلاعاتی در مورد پیوند لثه ارائه دادیم. جراحی پیوند بافت لثه سنگین نیست و بیمار مدت زیادی به استراحت نیاز نخواهد داشت. می‌تواند بعد از مدتی به زندگی روزانه خود بازگردد. دکتر مهدی سزاوار، متخصص جراحی فک و صورت هستند. ایشان تجربه بسیاری در زمینه انجام انواع روش‌های پیوند لثه دارند و می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره و رزرو نوبت می‌توانید به سایت دکتر سزاوار مراجعه کنید.

 





:: بازدید از این مطلب : 264
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: